Piata de training tehnic e mica in Romania. Din cauza jucatorilor: cativa jucatori mari care furnizeaza training prin metode interne, din cauza jucatorilor mici care nu au bani de investit sau folosesc tehnologii unde trainingul este moka (java, MS etc) sau ieftin.
Seminarii de distribuit informatii exista.Sustinute de firme mari care produc tehnologii. Sau sunt initiate de entuziasti, in cadrul unor programe fie de tipul “Code Camp” (felicitari celor care il organizeaza!).
Aparent, suntem intr-un cerc vicios. Firmele mari, care ofera traininguri pentru produsele lor, nu activeaza in Romania intr-o asemenea masura. Exceptie fac Microsoft, Oracle etc. Trainingurile sunt foarte directionate si nu sunt disponibile oricui.
Firme mici care sa traiasca din training doar nu sunt prea multe. Poate nu sunt deloc.
De asemenea, am observat ca un numar de companii de training nu au mai actualizat calendarul de traininguri pentru 2011. Criza care a micsorat substantial bugetele de training a lovit cu putere in afacerile neconsolidate.
Un alt fapt care individualizeaza piata locala.: Romania este o piata tanara de inginerie IT. Daca este un subiect trendy, oamenii invata singuri sau de pe internet. Nu exista o cultura a trainingului, a investitiei individuale sau a intreprinzatorilor mici.
De asemenea, exista in universitati cativa poli de interes reprezentati de profesori care sunt preocupati de un subiect anume si in jurul carora se aduna ceva studenti entuziasti. (despre experientele mele in aceasta directie, mai tarziu).
Cam acestea in ceea ce priveste oferta. Cred cu tarie ca informatia exista, dar nu are indeajuns de multa adresabilitate.
De ce spun asta?
Cu riscul de rigoare, imi permit o categorisire a angajatilor si studentilor, cu oprire la borna de 35 de ani.
Studenti entuziasti – invata singuri si sunt ajutati mai mult de profesori. Nu apuca sa intre in traininguri prea mult.
Studenti onesti – isi iau examenele si mai stiu cate ceva
Studenti lenesi – ingroasa randurile somerilor.
Angajati onesti –> urmeaza trendurile, sunt de incredere, apreciaza major trainingurile.
Angajati peste medie –> se pregatesc singuri, in special din pasiune, apreciaza cand li se ofera un training de calitate si sunt dezamagiti cand sunt trimisi la un training de calitate slaba. Atentie, manageri! Anulati trainingurile slabe pentru acesti oameni, ii demotiveaza.
Angajati talentati (cei care nu trebuie niciodata sa isi caute un loc de munca) –> au, de obicei, o agenda personala de training si stiu foarte bine ce vor. Sa ii ascultam…
Manageri onesti – executa eficient procedurile. Se bazeaza pe organizatie si organizatia pe ei. Ofera trainingurile cunoscute. Daca ar fi sa compar cu mersul la restaurant, ar comanda friptura de vita cu garnitura de legume la gratar, papanasi si apa plata.
Manageri peste medie – Sunt eficienti in executarea procedurilor legate de traininguri. Daca necesitatile identificate de ei se potrivesc cu oferta, atunci trainingurile se intampla cu siguranta. Daca sunt traininguri care sunt importante, dar nu exista, cauta in afara, cauta pe cineva care sa il creeze. In general, echipele lor sunt bine instruite si nu sunt ultimii care afla despre ceva.
Managerii talentati – sunt cei care definesc agendele de training si care seteaza trenduri in organizatiile lor. Daca au organizatii mici, pot sa isi imagineze diverse forme inovative de training (video conferinta in loc de o zi la hotel, daca trainerul este departe). Sunt acei manageri care au inteles ca trebuie sa investeasca in fiecare an pentru a avea o crestere de productivitate. Nu am intalnit pe unul care sa le aiba pe toate. Dar in parte, am observat aceste comportamente la oameni din mai multe industrii.
Cei care sunt in media categorisirii de mai sus, ar trebui sa fie de fapt piata celor care au nevoie de training si care sustin o piata normala. Nu stiu cati sunt, dar in categoria celor talentati sunt putini, iar studentii lenesi rareori intra in aceasta categorie.
Concluzia mea este ca trainingurile tehnice in Romania nu sunt usor de obtinut. Nu din cauza lipsei trainerilor, ci a lipsei unei piete adevarate. Nu pot face o estimare a bugetelor totale de training disponibile in aceasta directie, dar nu cred ca se compara nici pe departe cu cele disponibile pentru soft skills, vanzari etc.
Deci, potrivit mecanismelor pietei libere, majoritatea firmelor ofera traininguri ca o parte minoritara din totalitatea activitatilor lor.
mai jos, listez cateva linkuri pe care le-am accesat in timp ce m-am documentat pentru unul sau altul dintre traininguri
http://www.leconline.ro/
http://www.cursuri-microsoft.ro/
http://www.rabs.ro/
http://education.oracle.com/pls/web_prod-plq-dad/show_desc.redirect?redir_type=36&p_url=%26p_search_category_id%3D%26p_search_format%3D1
http://www.telacad.ro/
http://www.omnitraining.ro/ro/training/?curs=java-se-introducere
http://www.anis.ro/category/proiecte/training-proiecte/
http://www.wall-street.ro/slideshow/Careers/50480/Cum-vad-managerii-din-industrie-piata-de-training-din-Romania-in-2009.html
Leave a Reply