Aventuri in aer
Primavara asta am calatorit mult cu avionul, in orice caz mai mult ca de obicei. Si am inceput sa fac mai multe conexiuni intre serviciile oferite la bord, felul in care se comporta personalul si pretul de zbor. O sa fie in patru episoade, unele despre companii si unele despre aeroporturi. Astept provincia cu comentarii :P.
Am povestit desper Tarom, Alitalia si Air France. Aripa latina a aeronauticii.
Sa vedem ce fac germanii….
Lufthansa
e o companie buna si exacta. Cu timpul stau foarte bine, in orice caz pe rutele pe care am zburat eu. Preturile nu sunt cele mai mici peste tot, dar pe anumite segmente, mai ales intern in Germania e chiar foarte ieftin. Au inovat cu avioane noi, care minimizeaza spatiul ocupat de scaune. Au stewardese batrane, care se tin inca bine, in contradictie cu avioanele noute, cu un aer trendy. Probabil o fi o caracteristica
Austrian Airlines
Austrian zboara din Iasi de mai multi ani, cu o cursa directa la Viena. Prima cursa internationala din Iasi. Foarte bine. Viena e o destinatie foarte cautata de romani, din Bucuresti fiind cele mai multe zboruri catre o destinatie externa. Ce sa spun, sunt multe companii multinationale cu responsabilitatea regionala la Vienna pentru Europa de Sud-Est. O fi ceva acolo… Austrian au devenit faimosi pentru marul pe care il servesc la pranz pe cursa Viena – Iasi. Ce-i drept, nu am capatat niciodata o masa de la ei, maximum ce puteai spera era un mar si o napolitana, daca erai mai tigan asa si cereai de amandoua. Daca zburati cu Austrian, puneti 5-10 euro deoparte pentru un sandvis in aeroport, mai ales cand aveti zbor de conexiune. Aveti toate sansele sa ramaneti flamanzi sau sa va ocupati mai abitir in zborul respectiv de silueta.
In general, Austrian are rute bune pentru conexiunea cu Europa, dar sunt mai scumpi decat Tarom si confortul nu e mai sus.
Carpat Air
Contrar stirilor tulburi pe care le-am auzit despre ei in ultima vreme, Carpat Air a parut multa vreme o alternativa buna la companiile din Vest, mai ales pentru Romania. Am citit ca targetul lor a fost multa vreme italienii cu afaceri in Romania si Moldova si au organizat traficul prin hub-ul de la Timisoara. Pe vremea aceea, am primit whiskey si vodca la bord, aveau curse multe si numarul destinatiilor era in continua crestere. Acum au desfiintat hubul din Timisoara si opereaza curse pe distante mai lungi, point-to-point.
Aeronavele erau destul de vechi la o prima vedere, dar se intampla frecvent, din experienta mea de a zbura cu ei, sa aiba intarzieri pe una dintre rute care sa se reflecte in legaturi. De pomina a fost experienta din iarna lui 2012, cand aproape m-am blocat pe aeroportul Timisoara din cauza zapezii cazute la Iasi. Avioanele CarpatAir nu s-au incumetat sa aterizeze la Iasi, spre deosebire de Tarom. Deci, mi-au oferit sa merg la Bacau si de acolo sa ma descurc. Eram impreuna cu inca 14-15 colegi de la birou si am organizat un autocar Bacau-Iasi, unde am mai luat inca vreo 10 ghinionisti. Am ajuns la Iasi pe la 1-2 noaptea, intr-un Iasi de poveste, unde masinile de dat zapada nu faceau fata si taxiurile circulau greu.
De curand, ceva parteneri de afaceri din Germania au amanat vizita in Romania, dupa anularea unui zbor Carpat Air din Munchen. Nu mai tin minte motivele, dar cert este ca respectivii nu mai vor sa auda de Carpat Air si sunt sceptici si cand vine vorba de Tarom.
Una peste alta, nu ocolesc Carpat Air, dar probabil nu voi avea curand ocazia sa zbor cu ei. Si aveau niste stewardese din Iasi, clasa 1…
Air Lingus
Am zburat cu ei ceva timp in urma, de la Dublin la Milano, si am ramas cu o chestie in minte. Era prima companie de linie care vindea sandvisurile si apa la bord si nu o dadeau gratis. Probabil influenta Ryan Air.
Am terminat cu companiile obisnuite, doua vorbe si despre low-cost
Blue Air
Am zburat de cateva ori cu ei, din Bacau si Bucuresti, nu a fost extraordinar, am mai scris aici despre prima experienta, dar pot sa spun ca au servicii mai bune, cu un pret ceva mai mare decat la marele competitor direct, Wizzair. Experienta de a cumpara a fost destul de proasta (site, interactiunea pe aeroportul din Bacau de anul trecut), dar asta nu m-ar opri sa cumpar din nou atunci cand sunt foarte interesat de pret.
Un lucru pe care l-am apreciat este ca poti sa iti alegi scaunul, contra unei taxe relativ mici. Ajuta cand calatoresti cu familia, pentru a fi toti impreuna, intr-o zona ok.
Despre personal, numai de …. Stewardesele sunt destul de agresive, proababil asa sunt educati si asa pot supravietui in marea de “capsunari” care nu au zburat pe curse de linie anterior. Poti sa cumperi de la bord apa sau un snack la acelasi pret ca si aeroportul Bucuresti, deci asta e un mare plus. Daca e sa ma refer la marul pe care il primesc pe Austrian, prefer un pret mai mic ca la BlueAir, plus un 5-10 EUR pentru un sandvis, atunci cand mi-e foame.
Wizzair
Baietii astia mov au o flota aparent noua. Cert este ca au, ca si Lufthansa, scaune noi, in tendinta de a fi usoar. Totul e vopsit in mov, ceea ce e foarte obositor.
Cea mai mare teapa este sa iei imbarcare prioritara. Ce inseamna asta: ai voie sa treci primul de controlul biletelor, dar nu iti ofera nici o sansa in plus, pentru ca toata lumea merge cu acelasi autobuz si la sfarsit trebuie sa ai piciorul sprinten. Nu ajuta daca se intampla sa calatoresti cu familia, pentru ca va garantez eu ca o bunicuta motivata sau un tanar muncitor in constructii e mai sprinten decat o familie cu 2 copii. Atunci cand calatoresc singur, as alege Wizz, altfel sunt mai rezervat… Aeroporturile folosite sunt mai obscure si mai ieftine, destinatiile mai multe, iar site-ul mai prietenos.
Inca nu am mai experimentat vreo companie indeajuns de mult cat sa imi dau cu parerea. Tot ce imi aduc aminte este stewardesa de la KLM de pe zborul spre Shanghai, care mi-a adus un suc de portocale, tocmai cand visam ca mi-e sete si am gasit o fantana. Fie-i numele binecuvantat, cu toate ca nu il stiu!
Leave a Reply